Oriƫntatie gesprek of advies?

Is er een verschil wanneer u bij ons kantoor een oriëntatiegesprek voert of een adviesgesprek? Zeker. Wij leggen u het verschil graag uit.
Voor veel mensen die voor het eerst een woning kopen is het niet altijd even duidelijk hoe het afsluiten van een hypotheek precies verloopt. Men heeft dan vragen zoals wat het voordeel is van een onafhankelijk adviseur boven het direct sluiten van de lening bij de bank. Of bijvoorbeeld de vraag op welke andere voorwaarden moet worden gelet dan alleen de hoogte van de rente.

Bij een oriëntatiegesprek maken wij kennis met elkaar
Om consumenten de gelegenheid te geven in rust een voor hen goede beslissing te nemen of zij een beroep op onze dienstverlening willen doen, bieden wij een oriëntatiegesprek aan. In dit gesprek, dat vaak circa een half uur tot drie kwartier duurt, leggen wij uit welke werkzaamheden moeten plaatsvinden om te komen tot een goede keuze voor een hypotheek. Ook maken wij met elkaar kennis. Dat is belangrijk, want om tot een goed advies te komen, moeten wij veel van u weten. Wij begrijpen dat u dan eerst wilt weten of u zich wel thuis voelt bij ons kantoor.
Tijdens dit oriëntatiegesprek geven wij u nog geen concrete adviezen. De informatie die wij u geven is van algemene aard. Voor een dergelijk kennismakingsgesprek nemen wij de kosten voor onze rekening. U krijgt hiervoor dus geen factuur.
Adviesgesprek start met een opdracht
Indien het “klikt” en u van onze diensten gebruik wilt maken om te onderzoeken welke financieringsconstructie goed aansluit bij uw individuele situatie, dan moeten wij dit vastleggen. Dat doen we via een Opdracht tot Dienstverlening.
In deze opdracht tot dienstverlening beschrijven wij wat u van ons vraagt te doen, welke werkzaamheden wij voor u gaan verrichten en welke vergoeding wij hierover met u hebben afgesproken. Een dergelijke opdracht tot dienstverlening is vooral bedoeld om achteraf discussies te voorkomen wat wel of niet was afgesproken.
Zodra u deze opdracht met ons bent aangegaan moeten wij bij onze werkzaamheden voldoen aan allerlei wettelijke eisen die zijn opgesteld om te borgen dat onze adviezen goed aansluiten bij uw persoonlijke situatie. Dat advies is gebaseerd op de informatie die u ons geeft naar aanleiding van de vragen die wij met u doornemen. Daarbij letten wij bijvoorbeeld niet alleen op uw gezinssamenstelling en uw inkomsten en uitgaven, maar ook op de risico’s die in de toekomst kunnen optreden zoals echtscheiding, verlies van arbeid, arbeidsongeschiktheid of voortijdig overlijden van een van de partners. Allemaal geen “gezellige” onderwerpen om over te praten, maar die wel belangrijk zijn om onder ogen te zien aangezien u een financiële verplichting voor vele jaren aangaat. En natuurlijk kijken wij naar een breed pallet van banken en aanbieders van hypothecaire kredieten en vergelijken wij op een groot aantal punten hun voorwaarden.
 
Door u gegeven Informatie tijdens oriëntatiegesprek  
Hoewel het oriëntatiegesprek daarvoor niet is bedoeld, kan het gebeuren dat u tijdens een dergelijk oriëntatiegesprek informatie geeft over uw persoonlijke situatie. Die informatie kan, wanneer het tot een adviesgesprek komt, van belang zijn om u passend te adviseren.
Om u een idee te geven waar we aan denken geven we een voorbeeld. Er is een afspraak gemaakt voor een oriëntatiegesprek tussen u en uw partner. U komt echter alleen en geeft aan dat uw partner net die dag een “vervelende” medische uitslag heeft ontvangen.
Stel dat u enkele maanden na dit oriëntatiegesprek besluit om gebruik te maken van onze diensten en wij met u en uw partner de gegevens doornemen die nodig zijn om u een goed advies te geven, dan is het geen automatisme dat wij op dat moment weten dat uw partner een ernstig, medisch probleem heeft. Toch is dat heel belangrijke informatie om rekening mee te houden bij ons uiteindelijke advies.
Onze dringende vraag aan u is dan ook om informatie die u ons eventueel verstrekt heeft tijdens het oriëntatiegesprek, ook tijdens een eventueel daaropvolgend adviesgesprek onder onze aandacht te brengen. Op die wijze weet u zeker dat wij met alle belangrijke gegevens rekening houden alvorens ons advies aan u uit te brengen.

BTW regeling zonnepaneeleigenaren te complex

Huiseigenaren kunnen de BTW die ze betalen over de aanschaf en installatie van zonnepanelen terugvragen. Hiervoor moeten ze zich laten registreren als BTW ondernemer bij de belastingdienst.De fiscale gevolgen zijn, met de nieuwe kleineondernemersregeling 9KOR) sinds 1 januari 2020 een stuk ingewikkelder geworden. De aangepaste regels roepen veel vragen op bij huiseigenaren.
Geusebroek Hypotheken verbaast zich over de complexere regelgeving, vooral omdat de staatssecretaris eerder aangaf dat de nieuwe regels geen effect zouden hebben voor de partikuliere eigenaren van zonnepanelen.


Overdrachtsbelasting

De afschaffing van de overdrachtsbelasting is bedoeld voor iedereen onder de 35 jaar, die vanaf 1 januari 2021 een huis koopt en hier zelf in gaat wonen.
De regeling is dus niet alleen voor starters, maar ook voor de jonge doorstromers tot 35 jaar.
Uiteraard kan je maar één keer gebruik maken van de vrijstelling en heb je een verklaring van de notaris nodig.
Lees hier meer >>>>>